آلامتو | سرگرمی,عکس,کلیپ موبایل,فال,اس ام اس

نام وبلاگ ما از (گل ها)به (آلامتو) تغییر کرد

آلامتو | سرگرمی,عکس,کلیپ موبایل,فال,اس ام اس

نام وبلاگ ما از (گل ها)به (آلامتو) تغییر کرد

زردلان در نقطه صفر

زردلان در نقطه صفر
همه چیز در ادامه مطلب

*زردلان در نقطه صفر*
گل ها

متاسفانه نمایش عکس این مطلب امکانپذیر نمی باشد



سرابله ایلام - خبرنگار جام جم: وقتی صحبت از بخش ها و دهستان های شرقی ایلام به میان می آید، بی درنگ ، نام «زردلان» نیز مطرح می شود؛ منطقه ای کوهستانی و سرد که حتی اسمش، حس سرد پاییز را به تنت می ریزد. اما این فقط یک روی داستان است.
    محرومیت و فقر؛ کمبود یا نبود یا دور از دسترس بودن آب آشامیدنی سالم و امکانات بهداشتی- درمانی و امکان ادامه تحصیل دانش آموزان که زمستان ها کلاسشان را با بخاری هیزمی گرم نگاه می دارند، نداشتن آب و نعمت برق نیز گوشه ای از مشکلات و مصائب فراوان حدود 80 هزار نفر مردم مهمان نواز لکستان «زردلان ایلام» است.
    این شهرستان دارای 3 بخش مرکزی، شیروان و هلیلان و 8 دهستان و 231 روستاست که در این میان دهستان هلیلان شامل 75 روستا و جمعیتی بالغ بر 17000 نفر است اما زردلان های سردسیر و گرمسیر ایلام شامل 28 روستاست که 200 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارند.
    چینه وار و باغ دو تا از روستاهای شرقی استان ایلام است که با فاصله 180 کیلومتر تا مرکز استان بی اغراق شاید محروم ترین و دورافتاده ترین نقاط ایران به حساب بیاید؛ جایی که مردم هنوز با وسایلی که خود از تنه درختان درست کرده اند غذا می خورند و کودکان این روستاها هنوز ذهنیتی از کفش و پوشش مناسب ندارند و مردم این روستاها با بشقاب و کاسه هایی که از تنه درختان جنگلی خراطی کرده اند، غذا می خورند. به یاد گفته شاولی نیرومند، رئیس شورای گلدره می افتم که گفت: آخرین نقطه دنیا بی شک همین جاست؛ جایی که مثل سیرکانه، میدر، گلدره، چالخشک، پیامن، کپرگه، چاله چاله و چینه وار از جمله مناطق صعب العبور و محرومی به شمار می روند که اسم آنها برای خیلی از ایران شناسان و ایران پژوهان هم غریب است، چه برسد به مسوولان!
    به علت نداشتن آب آشامیدنی سالم، مردم این روستاها مجبورند با طی مسافت های طولانی از چشمه ها و سرداب های کوهی (که آبشخور حیات وحش هم است) آب بیاورند. به همین خاطر اکثر مردمان این مناطق به انواع بیماری های عفونی و گوارشی مبتلاهستند که در فصل های سرد سال با وجودی که جاده های شوسه و صعب العبور منطقه، ناامن و لغزنده و مشکل ساز می شود.
    با گذراندن 160 کیلومتر از (مرکز استان) ایلام تا شاران و سیرکانه هنوز 170 کیلومتر مسیر خاکی و گردنه های پرپیچ و خم پیش روی ماست تا به روستای چینه وار برسیم؛ آنجا منزل زنده یاد مرتضی کرمی، نماینده استان ایلام در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی است که همان سال اول خدمتش در خانه ملت هنگام بازگشت از حوزه انتخابیه اش به تهران تصادف کرد و جان سپرد.
    اشک در چشمان یاربگ صفایی از ساکنان چینه وارحلقه زده. او سال هاست که به بیماری آسم مبتلاست، می گوید: تنها امکانات بهداشتی، رفاهی و آموزشی موجود منطقه ای زردلان سرد و گرمسیر منحصر به یک خانه قدیمی در 110 کیلومتری (در روستای میدر) است که توسط مردم همین روستاها ساخته شده و مردم این روستاها که اکثرا با قناعت به شغل دامداری و کشاورزی روزگار می گذرانند، چند سالی است به علت خشکسالی، احشام و دام های خود را فروخته اند یا به شهر کرمانشاه رفته اند.
    استان ایلام بنا به اسناد تاریخی فراوان بخشی از کشور عیلام باستان بوده است که حدود 3 هزار سال پیش از میلاد پس از نبردی به بخشی از قلمرو آشور بانی پال ضمیمه شد و صدها اثر تاریخی دیدنی و ماندگار دارد و منطقه «زردلان» تنها بخشی از پتانسیل های ناشناخته این استان محروم است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد